چگونه محتوای متنی کوتاه بنویسیم؟
در دنیای امروز، محتوای متنی کوتاه یکی از مؤثرترین روشها برای جلب توجه مخاطبان است. با پیشرفت فناوری و کاهش توجه مخاطبان، احساس نیاز به بیان ایدهها در کمترین زمان و با بیشترین تاثیر ممکن را میتوان حس کرد. این مطالب به شما کمک میکند تا اصول نوشتن محتوای متنی کوتاه و کارآمد را یاد بگیرید.تولید محتوای متنی کوتاه و نافذ، مستلزم رعایت دقیق اصول و قواعدی است که در عین اختصار، انتقال مؤثر پیام و جلب توجه مخاطب را تضمین مینماید. از آنجایی که محتوای مختصر و مفید و نیز قابل اغنای مخاطب، با شرایطی که در موردش گفته میشود، جذابتر و مخاطبپسندتر است، لذا اگر میخواهید محتوای کاربردی و حرفهای تولید کنید، باید اصولی را رعایت نمایید. با ما همراه باشید تا در مورد آن آگاه شوید.
• محتوای متنی کوتاه چیست؟
• هدف تولید محتوا
• نکات طلایی در تولید محتوای متنی کوتاه
تولید محتوای متنی چیست؟
تولید محتوای متنی به فرایند برنامهریزی، نوشتن و ویرایش متنی اشاره دارد که در فضای آنلاین به منظور جذب مخاطب، ارتباط برقرار کردن، پاسخ به سوالات می باشد.
این نوع محتوا میتواند به اشکال مختلفی ارائه شود، از جمله:
• پستهای وبلاگ
• رپورتاژ
• پستهای شبکههای اجتماعی
• سناریوهای ویدئو
• متنهای ایمیل و SMS
• صفحات معرفی محصول
به عبارت دیگر، هر متنی که در وب مشاهده میکنید، قسمتی از تولید محتوای متنی به حساب میآید. چرا که در بیشتر موارد، تولید محتوای دیگر بدون وجود متن امکانپذیر نیست. هدف اصلی این محتوا جذب و نگهداشتن توجه مخاطبان و افزایش تعامل آنها با برند یا خدمات ارائهشده است.
هدف از تولید محتوا چیست؟
هر محتوای متنی که تولید میکنید، باید حول یک هدف مشخص ساماندهی شود. تعیین هدف، نخستین و مهمترین مرحله در فرآیند تولید محتوا به شمار میآید. این هدف میتواند شامل انتشار اطلاعات در مورد یک موضوع خاص، جذب و سرگرمی مخاطب، آموزش یک مهارت، یا ترویج و فروش یک محصول یا خدمت باشد. درک هدف نه تنها جهتگیری تولید محتوا را معین میکند، بلکه بر ساختار، لحن، و پیام نهایی محتوا نیز تأثیرگذار است.
هماهنگسازی محتوا با نیازها و خواستههای مخاطب یکی از عوامل کلیدی در رسیدن به موفقیت در تولید محتوا است. آگاهی از ویژگیها و علایق مخاطب به شما کمک خواهد کرد تا پیامی جذاب و مؤثر ارائه کنید.
هدفگذاری درست تأثیر مستقیمی بر نتیجهگیری محتوا خواهد داشت. محتوایی که با هدفی روشن و متناسب با نیازهای مخاطب ایجاد شده باشد، قابلیت ایجاد تعامل بیشتر و ترغیب کاربران بیشتر را خواهد داشت.
نکات طلایی تولید محتوای متنی کوتاه و گویا
وقتی متنی را می خواهیم بنویسیم که هم محتوا کوتاه باشد و هم گویا و تناسب مناسبی هم با تصویر و ویدیو مورد نظر داشته باشد باید مواردی را در نظر گرفت که مخاطب را جذب کند. که این موارد عبارتند از:
1. نوشته خودمان باشد. از کپی کردن خودداری کنید .
2. نوشته ظاهر مناسب داشته باشد. از نظر نگارشی، جمله بندی، نام کاربر و … حتما درج شود.
3. به تعداد کلمات نوشته کوتاه خود توجه داشته باشید.معمولا تا 280 کاراکتر بیشتر نمی شود .اگر بیشتر از این باشد مخاطب حوصله خواندن آن را ندارد.
4. علاوه بر اینکه کوتاه باشد باید ساده بنویسید. خیلی پیچیده و سخت مخاطب نمی پسندد. شما باید برای همه نوع مخاطبی مطلب را بنویسید.
5. درج نام نگارنده در زیر متن کوتاه الزامی است.
6. برای تاثیر بیشتر بر روی مخاطب می توانید متن را طنز گونه بنویسید.یا موارد بسیار دیگر که به اغنای مخاطب کمک می کند .
7. راستی طوری بنویسید که محتوای متنی کوتاه بوی تبلیغ بدهد و مخاطب را درگیر کند.مثلا به روز بودن محتوا و طنز گونه نوشتن مخاطب را درگیر می کند.
8. هشتگ را فراموش نکنید.و دقت داشته باشید هشتگ مرتبط با موضوع شما باشد.
9. اگر خواستید از سخنان بزرگانی از جمله پیام رهبری را بنویسیم، اول آن پیام را می گذاریم. بعد در قسمت پی نوشت مطلب خود را قرار می دهیم.این تکنیک آوردن سخن بزرگان را گواهی دادن می گویند . یک نوع از انواع تکنیک های اغنای مخاطب می باشد .پی نوشت، همان مختصر پ.ن می باشد که در یک قسمت متن و محتوای کوتاه می آید. این همان متن خود شماست . یک پیام جداگانه که اعتبار و تاکید متن را افزایش می دهد.
قرار دادن عکس و ویدیو برای محتوای کوتاه
برای اینکه متن با عکس و ویدیو خوانایی داشته باشد. دقت کنید این موارد گفته شده در آن رعایت شود :
1. نقطه قوت تصویر را بیابید.
2. تصویر با مطلب هماهنگ باشد .
3. هر چه در تصویر می بینید را بنویسید.
4. معانی چشمگیر تصویر را استخراج کنید.
5. بر اساس آن چه از کلید واژه ها استخراج کرده اید، کلمه سازی کنید.
پس بنابراین متن کوتاه و گویا باید مخاطب پسند باشد.تولید محتوای کوتاه با رعایت تکنیک هایی که بیان شد،به راحتی مخاطب را درگیر می کند. فقط دقت در ساختار متن و تصویر و … این کار انجام می شود.